Udlejning af egen bolig i Spanien

Hvis du har en bolig i Sydspanien, som du ikke befinder dig i året rundt, er der en rigtig god mulighed for at tjene ekstra penge på at udleje din bolig. Foruden at du glæder en anden familie med at kunne bo i din skønne, spanske bolig, skal du heller ikke bekymre dig om, at din bolig står tom, når du ikke er der.

Der er dog en række ting, som du er nødt til at være opmærksom på. For det første er der det skattemæssige, men også alt det administrative i at udleje sin bolig. Du kan læse mere om udgifterne ved at have bolig i Sydspanien her.

Sidst, men ikke mindst, skal du mentalt forberede dig på, at fremmede mennesker skal bo i din bolig. Her skal du også have styr på dine forsikringer samt at kunne give dem en smuk og ren oplevelse i dit hjem. Og du skal gerne undslippe tanken om, at noget kan gå galt.

Vi vil gerne hjælpe dig igennem de mest nødvendige skridt, når du skal udleje din bolig for første gang. Det er slet ikke så svært, som man kunne forestille sig.

Registrering af din bolig og vigtige ting at huske

Når du skal til at udleje din bolig, er det vigtigt, at den bliver registreret i dit lokale turistudlejningscenter. Før i tiden var der en lang række restriktioner, som gjorde det svært for boligejere at få registreret deres bolig til udlejning.

Nu er det heldigvis blevet meget nemmere, og det kan også tydeligt ses på antallet af mennesker, som vælger at udleje deres bolig.

Der er dog en række krav, som boligen skal leve op til. Køkkenet skal have al det nødvendige køkkengrej. Altså en velfungerende ovn, et køleskab, kogeplader, elkedel, diverse køkkenredskaber og ikke mindst kopper, tallerkener og bestik.

Derudover skal der være rent sengetøj og håndklæder klar til gæsterne, når de ankommer. Sørg også for at anskaffe en brugermanual til alt det elektroniske udstyr, der er i boligen. Det er ikke en garanti, at andre ved, hvordan dit avancerede fjernsyn fungerer, eller hvordan man tænder for aircondition.

Meget vigtigt er det at have en førstehjælpskasse og en brandslukker i huset. Det er af åbenlyse, sikkerhedsmæssige årsager. Du kan aldrig vide, om noget vil bryde i brand. Det kan være alt fra tørke, til at man glemmer at slukke et stearinlys.

Derfor er det så vigtigt, at der er en brandslukker i huset. Samtidig er en førstehjælpskasse også nødvendig, hvis man skulle slå sig. Det er vigtigt at sørge for, at førstehjælpskassen altid er opdateret, når du kommer tilbage til din bolig.

Din bolig skal også have naturlig belysning på alle værelser, ordentlig ventilation, og du skal gøre opmærksom på, om der er trapper og/eller elevator. Det er nemlig vigtigt at vide for dine kunder, om den er handicapvenlig eller venlig for ældre.

Husk at få tilladelsen på plads før udlejning

Din feriebolig skal have en ibrugtagningstilladelse, som man kan få oppe på det lokale kommunekontor. Der skal også være tydelige kontaktoplysninger til dig, så dine udlejere altid kan få fat på dig i tilfælde af komplikationer. Der skal også ligge en obligatorisk klagebog i boligen, så dine udlejere kan skrive, hvad de har været utilfredse med.

Når din feriebolig opfylder de ovenstående krav, kan du få lov til at udleje din bolig. I starten modtager du et midlertidigt registreringsnummer. Med det nummer kan du nu udleje din bolig på forskellige hjemmesider og i avisen.

I dag finder de fleste deres ferieboliger på nettet, så det er en god idé, at du hovedsageligt annoncerer din bolig der. Husk at lade det midlertidige registreringsnummer fremgå tydeligt, indtil du har modtaget det officielle registreringsnummer.

Det er lovpligtigt at registrere sin bolig, medmindre man udlejer i en længere periode til den samme udlejer. Disse regler er dem, som gælder for almene boligudlejere, og andre typer af ferieboliger har en række andre og mere strikse krav til boligudlejeren.

Forsikring

Når du skal udleje din bolig, anbefaler vi, at du får anskaffet dig en god indboforsikring.

Du kan ikke vide, om dine lejere kommer til at ødelægge noget, og det ville være ærgerligt at stå selv med regningen. Samtidig kan du heller ikke vide, om din bolig bliver berøvet. Det er dog heldigvis en sjældenhed, men det er altid godt at være forberedt.

I Spanien koster en indboforsikring mellem 200 og 400 euro om året. Altså svarende til cirka mellem 1492 og 2985 kroner om året.

Udover det er det vigtigt at lave nogle gode aftaler med de omkringboende naboer. Sørg for, at de har en nøgle, de kan lukke sig ind med, hvis de opfatter noget mistænkeligt. Det er også smart, at de har en nøgle, i tilfælde af at dine lejere skulle smide den nøgle, som de har fået af dig, væk. Så kan de altid blive lukket ind af naboen og låne naboens nøgle, indtil de engang skal hjem.

Når dine lejere skal registreres

Et hotel, et vandrehjem eller et bed and breakfast skal altid registrere deres gæster ved det spanske Indenrigsministerium, også kaldet Registro de Huéspedes. Det samme skal du som udlejer.

Bliver din bolig udlejet via et bureau, er det oftest dem, som tager sig af denne registrering, men udlejer du privat, skal du selv foretage registreringen inden for 24 timer. Registreringen foregår typisk på den lokale politistation.

Der kan også sendes en repræsentant, hvis du ikke selv er i landet. På politistationen skal der medbringes dokumenter, som beviser, at det er din feriebolig. Det er blandt andet dit registreringsnummer, NIE-nummer og dit residencia, hvis du har sådan et. På politistationen modtager du en kode, som kan anvendes på Indenrigsministeriets hjemmeside.

Med koden logger du ind på Indenrigsministeriet hjemmeside, registrerer de voksne gæsters navne, pasnummer, udløbsdatoen på passet og ikke mindst den periode, som de har tænkt sig at befinde sig i din bolig.

Det skattemæssige aspekt

Når du udlejer din bolig, er der selvfølgelig en beskatning af den indtægt, som du får ved at leje din bolig ud.

Er du resident i Spanien, afregnes skatten via det overskud, som du tjener ved at leje din bolig ud. Dette gøres via den spanske selvangivelse, som skal laves årligt. Skatten anses på lige fod med en almen lønindkomst, og du bliver beskattet efter Spaniens skatteregler. Du indberetter det, som du har tjent, til de spanske skattemyndigheder. Dette gøres imellem månederne maj og juni.

I den spanske selvangivelse kan der laves et fradrag for vand, grundejerforening, forsikring og el, som er tilgængeligt for dine lejere at benytte sig af.

Kommission til bureauet, hvis du er tilknyttet sådan et, og ikke mindst annoncering kan der også laves et fradrag på i din selvangivelse.

Er du ikke resident i Spanien, bliver din skat afregnet via et kvartalregnskab. Du er dog stadig berettiget til at lave samme fradrag som en resident i Spanien. Overskud ved udlejning for ikke-residenter bliver afregnet i skat, og dette er, uanset om du udlejer din bolig eller ej. Dog kan der blive fratrukket skat i perioder, hvor din bolig bliver udlejet for ikke-residenter i Spanien.

I udgangen af december skal dem, der ikke er residenter i Spanien indberette deres skat fra det forrige år. Altså du skal i december 2019 indberette skat fra december 2018. Hele denne proces kan virke avanceret i starten, specielt når man ikke nødvendigvis kan sproget.

Hvis du er usikker, kan du altid kontakte en advokat, som kan hjælpe dig igennem hele processen og oversætte for dig.

Scroll to Top